De la ”Muntele Vrăjit” la câmpia stearpă

 

A fost la modă, într-o vreme, cântarea sfârșitului istoriei ca o soteriologie petrecută pașnic, nu sub tropotele strivitoare ale călăreților apocalipsei, ci trăgând seva ideologică cu seringa postmodernistă. Într-atât a condamnat postmodernitatea ideologiile până a întors privirea dinspre cerul ideilor, așa că sunt departe vremurile ideologizate cultural de pe piscurile muntelui vrăjit.
Într-adevăr, sunt revolute vremurile în care două principii îşi duelau forţele pe “Muntele Vrăjit.” Un liberal umanist, ca Settembrini şi un apologet al militarismului mistic, gen Naphta, nu mai găseşti azi. Urmaşii lui Naphta au şi pierdut bătălii, dar au şi câştigat, iar în timp s-au metamorfozat în sete pură de tiranie, vidată de orice sens transcendent. După comunism şi nazism, ambele cu momelile lor surogat metafizice, am ajuns să avem parte mai mult de tiranii pure, în care forţa economică a unei oligarhii ucide libertăţile civile şi îngenunchează o societate întreagă.
La prima vedere am putea explica totul prin faptul că forţele brute, autoritare au renunţat demult la semnificaţiile culturale menite a le asigura paravanul în spaţiul politic. Pare că avem parte de o lipsă de substanţă a autoritarismului de azi, trăind o perioadă atât de vulgară, încât orice încercare, de-a căuta semnificaţii profunde momentului, tinde a fi privită ca un moft eseistic, o literaturizare fandosită.
Dar dacă privim mai bine, ne dăm seama că oamenii trec, dar nevoia autoritarismului de justificare ideologică rămâne. Doar că ea produce astăzi niște surogate primitive intelectual, cocktailuri Molotov, gen dughinismul, islamismul cu fitil sau tirania cu blândețe a corectitudinii politice. De aceea am putea spune că ne regăsim azi, doar în metastaza muntelui dezvrăjit. Ultimele momente ale colectivităţii bolnave aflate pe “Muntele Vrăjit” sunt marcate de o irascibilitate generală. În general, perioadele pre-totalitare vin însoţite de isterie, agresivitate dezlănţuită, bezmetică. Sanatoriul Berghof al lui Thomas Mann ne aşteaptă pe toţi pentru alienarea socială care ne dă târcoale. Astfel, căzuţi în această irascibilitate generală vom degenera ca şi pacienţii sanatoriului Berghof, iar lângă noi, unii vor rânji în barbă văzându-şi, din nou, scopul atins.
Din păcate, profețiile scriitorului filozof nu s-au împlinit doar la nivelul unei noi ciocniri mondiale – care a urmat conflagrației ce a tras cortina peste la belle epoque și care i-a întrerupt scrierea romanului, început în 1912 – atingând și decăderea culturală, dezvrăjirea unei lumi care a întors spatele ideilor profunde, principiilor metafizice și care a căzut în ignoranța generală însoțită de agresivitate sterilă. E suficient să privim spre personajul principal, Hans Castorp, care reprezintă insul mediu pentru acea vreme, filistinul lui Nietzsche, burghezul cultural, iar apoi să îndreptăm lentila spre individul standard mediu de astăzi, care nu doar că n-ar mai participa ca spectator curios la ”jocul cu mărgele de sticlă” dintre Settembrini și Naptha, ci i-ar și persifla cu suficiența analfabetului intelectual, din înălțimea ecranului de smartphone. De la Hans Castorp, decadentul parfumat cultural de către Settembrini și Naphta, am ajuns la decadentul inodor sau rău mirositor de astăzi. Privind retrospectiv la eroul lui Thomas Mann, acesta e de regretat, astăzi, ca și acea clasă de mijloc intelectuală care consuma marile producții culturale și care astfel își îmbunătățea condiția spirituală și implicit, condiția umană.

P.S.
Ar mai fi de observat o coincidență amuzantă și tristă, totodată, legată de titlul romanului. Unii cititori de literatură scrisă în stil sms au crezut că e vorba de un roman fantasy, dacă tot e un munte vrăjit, magic, însă când au dat de universul ideatic al lui Thomas Mann, au rămas cu mințile la fel de dezvrăjite și de pustii.


5 comentarii

  • Da, e o paralelă interesantă, până la urmă, și probabil nu vom reuși să concluzionăm în nimic cu specia noastră (cum nici Mann nu a închis romanul) pentru că un alt dezastru mondial de uriașe proporții ne va reteza picioarele atât de repede că nu vom apuca nici să mai zicem “vai”, ce să mai vorbim de literatură și alte dichisuri?
    Și totuși, azi e foarte greu să spui ce albă, ce e neagră. Prefer timpurile actuale decât definițiile totalizante. Consider că trebuie să ne ferim de orice generalizare, la fel cum trebuie să ne ferim de orice extremism. Conceptul nu e nou. La romani se numea aurea mediocritas.

  • Într-adevăr dacă comparăm bietul burghez cultural de atunci prin prisma vremurilor actuale, el devine aproape un ideal de neatins în lumea nebuloasă de turn Babel dominată de tehnologii avansate și de analfabetism funcțional pentru cei care mai sunt interesați de cultură, de filozofie, de umanism. Dar nu aceasta este cea mai mare problemă, ci disprețul și suficiența unei lumi căzute în vulgaritate și derizoriu față de tot ceea ce nu poate înțelege. Nazismul a început cu arderea cărților. Heinrich Heine încă din prima jumătate a secolului al XIX-lea spunea premonitoriu că ”cei care ard cărți vor sfârși prin a arde ființe umane”. Este posibil ca anxietatea și depresiea contemporană să fie doar somnul rațiunii care naște monștrii, dar la ora actuală cele mai îngrozitoare sunt disprețul și suficiența cu care oligarhia semidocților disprețuiește valorile și din păcate este un fenomen de proporții globale.

  • Profundă sinteză, destinată gândirii abstracte. M-am mirat de abordarea metafizicii în comunism, dar acum, când mă gândesc că se tindea către idolatrizarea omului nou de către omul nou, da, acolo eram, la marcarea ostentativă a cultului personalității. Propagandă fără artă nu există. Lumea este efemeră, predominând din când în când și epoci obscure, în care se tot cufundă cu ignoranță omul cotidian al realității umbrite. Corectați, vă rog: „dezvrăjirea unui lumi”; nu de alta, dar textul este impecabil. M-a bucurat și odihnit popasul…

    • Mulțumesc pentru buna înțelegere a textului. De asemenea și pentru corectură. Tastatura nu va veni niciodată în prelungirea mâinii, precum o face stiloul.

  • Nu că m-aș erija în mare specialist al domeniului, ci doar din umbra modestelor mele facultăți de percepție și apreciere: interesant și bine construit acest “articol-cultură”, felicitări!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *